جوان آنلاین: نمایشگاه رسانههای ایران که همه پیشتر آن را با عنوان نمایشگاه مطبوعات میشناختند، قرار است از فردا یکشنبه پس از شش سال وقفه در مصلای تهران میزبان علاقهمندان به رسانه باشد.
نگاه ویژه به کودک و نوجوان جزو وعدههایی است که وزارت ارشاد دولت سیزدهم برای نمایشگاه رسانههای ایران ارائه داده است و اگر این رویکرد صرفاً سطحی و نمایشی نباشد، میتوان به عنوان اتفاقی خوب از آن یاد کرد.
مسئول بخش کودک و نوجوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران با تأکید بر اینکه تلاش ما در نمایشگاه این است که کودکان و نوجوانان را به سمت تولید محتوا تشویق کنیم تا صرفاً مصرفکننده نباشند، میگوید: تلاش میکنیم کودکان و نوجوانان، تولید محتوای رسانهای را آموزش ببینند. محمد عزیزی، مسئول بخش کودک و نوجوان این دوره از نمایشگاه با تأکید بر اینکه بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه فقط یک غرفه نیست، میگوید: این بخش از نمایشگاه تلاقی بین کودک و رسانه است. به دنبال این هستیم که انتقال محتوای رسانهای در دستهبندی و ذیل سواد و تربیت رسانهای صورت گیرد.
او با تأکید بر اینکه مخاطب بزرگسال مرتبط با کودک هم در نمایشگاه در نظر گرفته شده است، تصریح میکند: در این بخش، کودکان و نوجوانان به فراخور سن خود نکات سواد رسانهای را در قالب نمایشگاهی دریافت میکنند. در غرفهها و بخشهای مختلف از وجوه گوناگون به بحث کودک میپردازیم. در واقع هم خود کودک یا دانشآموز و هم کسانی که مخاطبشان کودکان هستند، مخاطب این بخش خواهند بود و برای مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند یا خانوادههایی که فرزند دارند هم خوراک سواد رسانهای خواهیم داشت. وی ادامه میدهد: داخل چند غرفه از این بخش، کودکان برخی از تکنیکهای رسانهای را در حوزه تولید محتوا به صورت فشرده و کارگاهی تجربه و تمرین خواهند کرد. تکنیکهایی مانند تصویربرداری، متحرکسازی، ساخت پادکست، کارهای نمایشی و درست کردن خروجیهایی که در دستهبندی رسانهای قرار میگیرد را آموزش میبینند تا در دل آموزش و انجام این تکنیکها، نکات سواد و رفتار رسانهای به آنها انتقال داده شود.
آموزش بزرگسالان درباره مواجهه کودک با رسانه
مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه توضیح میدهد: درباره مخاطب بزرگسال که با کودکان و نوجوان ارتباط دارند هم وظیفه و کارکرد آنها در مقابل رسانه آموزش داده میشود، چراکه عموماً خانوادهها و مربیان درصدد منع استفاده از رسانه و سانسور آن هستند و به فکر مدیریت در مبدأ نیستند، در واقع میخواهند رسانه را از کودک بگیرند در صورتی که جایگزینی برای آن ندارند.
وی همچنین اضافه میکند: در همین راستا، در بخش رویدادها و گفتگوهایی که در نمایشگاه با بزرگسال داریم، همچنین نشستهایی با حضور اساتید سواد رسانهای با خانوادهها و فعالان حوزه کودک خواهیم داشت تا بدانند محتوای رسانهای را چگونه باید مورد بررسی قرار دهند و در حوزه انیمیشن، فضای مجازی، خوراکهای تصویری و صوتی چه استانداردهایی را باید در نظر بگیرند و این محتواها از چه فیلترهایی باید عبور کنند.
یک استیج برای کودک و نوجوان
عزیزی درباره جذب مخاطب کودک عنوان میکند: یک استیج در بخش کودک و نوجوان خواهیم داشت که هم به جذب مخاطب در نمایشگاه و بالا بردن نشاط محیط و سرگرم کردن کودکان کمک خواهد کرد و هم انتقال اطلاعات در قالب نمایش، روی استیج اتفاق خواهد افتاد.
او درباره معرفی مطبوعات کودک توضیح میدهد: رویکرد امسال نمایشگاه به سمت کلیت رسانه و به ماهو رسانه رفته است و الزاماً در خصوص مطبوعات، بهخصوص نوشتاری صحبت نخواهد کرد. ضمن اینکه جامعه و بخش کودک ارتباطی با محتوا و رسانههای نوشتاری ندارد و ما برای ارتباط مؤثر با آنها از یک تبدیلی استفاده کردیم؛ استانداردهای تشخیص یک رسانه مطلوب را در همه حوزهها از نوشتاری تا صوتی و تصویری در نظر گرفتیم و سعی کردیم ضعفی را که در رسانه مرتبط با کودک وجود دارد در یک تلاقی برطرف کنیم. یکی از این تلاقیها در غرفه پادکست و تبدیل رسانههای نوشتاری به صوتی اتفاق میافتد.
تبدیل محتوای نوشتاری به کتاب صوتی
وی میافزاید: به جای معرفی رسانههای مطبوعاتی چند کار نوشتاری، مطبوعاتی و کتابی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار میدهیم تا به فرآوری اطلاعات بپردازند و با تبدیل محتوای نوشتاری به کتاب صوتی یا پادکست یا اضافه کردن نریشن، تولید محتوا کنند. در واقع ما بر اساس شرایط روز جامعه و بر اساس میل مخاطب جلو رفتهایم. ما مستقیماً به سمت معرفی مطبوعات و رسانههای نوشتاری نمیرویم، اما آنها در همین تولید محتواها به صورت محدود با چند نمونه آشنا میشوند. مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه با تأکید بر آموزش مهارت تولید محتوا میگوید: سعی و هدف ما این است که کودکان و نوجوانان را به سمت تولید محتوا تشویق کنیم تا صرفاً مصرفکننده نباشند و در مواجهه با انیمیشن و رسانههای نوشتاری به این سمت خواهیم رفت که کودک و نوجوان این جسارت و اعتماد به نفس را پیدا کند که به سمت تولید محتوا برود تا کودک خودش را مولد و تولیدگر محتوا بداند و تلاش کند اطلاعاتی را استخراج کند و آن را در قالبهای مختلف رسانهای ارائه دهد. طبیعتاً تولید محتوای رسانه مکتوب و مطبوعات هم جزئی از مأموریت ما خواهد بود.
بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی که امسال با عنوان نمایشگاه رسانههای ایران برگزار میشود از فردا ۲۹ بهمنماه کار خود را در مصلای تهران آغاز خواهد کرد و تا سوم اسفندماه ادامه خواهد داشت.